3 x 1 = 1
Water is gewoon water, zou je zeggen. En toch: water kan verschillende vormen aannemen. In de winter kan het bevriezen en ijs worden. Als je een warme douche neemt, stijgt het op als damp. Als je buiten door de regen fiets dan is die regen gewoon… water.
Kortom, water heeft verschillende vormen en toch blijft het water. Misschien helpt dit beeld je om die moeilijke term Drie-eenheid te begrijpen. God bestaat uit drie personen: de Vader, de Zoon (Jezus Christus) en de Heilige Geest. Ze hebben elk hun eigen taak. De Vader is de Schepper door Zijn kracht; de Zoon is de Heiland door Zijn bloed; de Geest de Heiligmaker doordat Hij woont in de harten van gelovigen. Het zijn drie Personen die je los van elkaar kunt zien. En tegelijk zijn die Personen helemaal één.
Toch klopt die vergelijking met water niet helemaal. Want de Vader, Zoon en de Heilige Geest zijn geen verschillende vormen waarin God voorkomt, maar elk van hen is echt God. Er zijn veel meer beelden te bedenken voor de Drie-eenheid, maar geen enkel beeld kan helemaal duidelijk maken wat de Drie-eenheid écht is. Waarom? Bij de Drie-eenheid gaat het over God Zelf. Hij is eeuwig en oneindig groot. Hij is zo groot dat hij nooit in een eindig en menselijk beeld past.
In het Oude Testament wordt vooral benadrukt dat God één is. Het volk Israël leefde namelijk tussen heidenvolken die allerlei afgoden aanbaden. Israël moest vooral dit heel goed leren: “Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één!” (Deuteronomium 6:4). Toch staan er ook in het Oude Testament al ‘hints’ die op de Drie-eenheid wijzen. Zo gaat het in Genesis 1:2 over de (Heilige) Geest van God die zweeft over het water. En in Genesis 1:26 zegt de Schepper: “Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis.”
In het Nieuwe Testament komt de Drie-eenheid nog duidelijker naar voren. In Mattheus lees je dat de Heere Jezus door Johannes wordt gedoopt in de Jordaan. Hij staat daar als Zoon, de Vader spreekt vanuit de hemel en de Heilige Geest daalt als een duif. Ook in de brieven gaat het over de Drie-eenheid, zoals in 1 Johannes 5:7 en 2 Korinthe 13:13: “De genade van de Heere Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen.”
De leer van de Drie-eenheid laat iets heel belangrijk van God zien, namelijk dat Hij op relatie is gericht. De God van de Bijbel is niet in zichzelf gekeerd, Hij is liefde en geeft zichzelf. Vader, Zoon en Heilige Geest houden van elkaar en verheerlijken elkaar.
Bij de Drie-eenheid gaat het om eenheid en verscheidenheid. Het gaat ons verstand te boven. Toch zie je in de wereld ook voorbeelden van dingen die tegelijk één en verschillend zijn. Denk bijvoorbeeld aan de schoonheid van een symfonie. Of aan het menselijk lichaam, het huwelijk, ons ecosysteem, de kerk, een heerlijke maaltijd. Zie je daar ook niet dat verschillende delen of ingrediënten samen één geheel worden?
De Drie-eenheid is iets dat voor ons mensen nooit helemaal te begrijpen is, het blijft een mysterie. 3 x 1 = 1. Ehm… dat klopt toch niet? Dominee R. van Kooten schrijft: “De drie-eenheid gaat niet tegen onze rekenles in, maar gaat deze wel te boven.” De Heere God vraagt niet dat wij het begrijpen. Hij vraagt van ons dat wij het geloven, als een kind. Thomas a Kempis schreef: “Wat heb je eraan als je diepzinnig over de Drie-eenheid discussieert als je geen nederig hart hebt en zo de Drie-eenheid mishaagt?” Het belangrijkste is dat wij de Drie-eenheid aanbidden en lofprijzen. Net zoals de Keltische christenen eeuwen geleden al deden:
Ik buig mij neer voor Uw troon.
Voor het oog van de Vader, mijn Schepper.
Voor het oog van de Zoon, mijn Verlosser.
Voor het oog van de Geest, mijn heiliging.